Toen Finn voor het eerst naar de basisschool ging, kreeg ik er voor het eerst mee te maken: Het 10 minuten gesprek. ‘Leuk!’ vond ik, want ik was natuurlijk mega benieuwd naar hoe hij het op school doet én hoe hij is in de klas. Maar tien minuten later stond ik ietwat gedesillusioneerd weer buiten. Wat bedoelde juf nou met dat ene? En hoe zat het eigenlijk met dat andere? En ik had eigenlijk ook wel willen vragen of… Tien minuten is kort! En ik was het gesprek in gegaan alsof het een gezellig onderonsje is. Maar wil je echt wat uit het 10 minuten gesprek halen dan kun je je beter een beetje voorbereiden.
Wat wordt er tijdens het 10 minuten gesprek besproken?
De meeste scholen nodigen je twee tot drie keer per jaar uit voor een 10 minuten gesprek. Meestal een aantal weken na de zomervakantie – ook wel het kennismakingsgesprek genoemd – en na ieder rapport. Het kennismakingsgesprek is een zogenaamd omgekeerd 10 minuten gesprek, waarbij jij vooral aan het woord bent. Het doel ervan is dat je juf of meester beter leert kennen en de leerkracht meer te weten komt over jouw kind en zijn of haar behoeftes. En tijdens de 10 minuten gesprekken na het rapport worden de resultaten besproken en hoor je hoe je kind presteert, hoe hij of zij zich gedraagt op school en wat er goed en minder goed gaat.
Zo bereid je je op het 10 minuten gesprek voor
Tien minuten zijn echt zo voorbij. Je haalt dus het meeste uit het gesprek als je je een beetje voorbereid.
Het kennismakingsgesprek
Ter voorbereiding op het kennismakingsgesprek geven scholen vaak al wat mogelijke gesprekspunten of vragen mee, waar de leerkracht graag over wil praten. Heb je geen richtlijnen gekregen, dan kun je voor jezelf alvast de volgende vragen beantwoorden. Want dit zijn de onderwerpen die ongeveer voorbij zullen komen. En dan hoef jij daar tijdens die kostbare 10 minuten niet meer zo lang over na te denken.
- Hoe komt je kind uit school? Hoe zijn de eerste weken na de zomervakantie gegaan? Hoe voelt je kind zich in de groep, heeft hij of zij vriendjes/vriendinnetjes? En hoe ervaart je kind de leerkracht? Vertelt hij of zij daarover?
- Waar is je kind goed in? Dit kunnen karaktereigenschappen zijn, maar ook leergebieden.
- Waar liggen de interesses van je kind en welke talenten heeft hij of zij?
- Wat zou je graag willen dat je kind dit schooljaar leert of (nog beter) ontwikkelt?
- Zijn er in het vorige leerjaar afspraken gemaakt of dingen besproken die ook nu nog aandacht vragen?
- Zijn er momenteel moeilijkheden in de opvoeding? Heb je vragen of zorgen over de ontwikkeling van je kind?
- Welke tips heb je voor de aanpak van je kind op school?
De rapportbespreking
Bij het 10 minuten gesprek na een rapport is het vooral de leerkracht die aan het woord is. Hij of zij zal de punten bespreken die voor hen belangrijk zijn. Maar misschien zijn dat wel andere onderwerpen dan waar jij het over wilt hebben. Om het gesprek ook die kant uit te sturen, is het handig om alvast een paar dingen te doen.
- Bedenk van te voren wat je graag zou willen weten en schrijf dit op. Vragen die je perse wilt stellen, zet je bovenaan. Neem het lijstje mee naar het gesprek. Je zou het eventueel zelfs al van te voren naar de leerkracht kunnen mailen, zodat die zich er nog beter op kan voorbereiden.
- Bedenk welke dingen je uit het rapport wilt bespreken. Misschien staan er termen in die je niet begrijpt? Of vraag je je af hoe juf of meester tot een waardeoordeel gekomen is? Allemaal punten die je in het gesprek kunt meenemen.
- En bedenk tot slot ook wat je graag over je kind zou willen vertellen. De leerkracht vindt het fijn om te weten hoe jouw kind zich in de klas voelt. Je zou je kind daar voorafgaand aan het gesprek ook zelf naar kunnen vragen. Hoe vindt hij of zij dat het gaat op school? Is het fijn in de klas? En tijdens het buitenspelen? En met wie speelt je kind allemaal en wat doen ze dan? Zijn de werkjes moeilijk? En welke zijn het leukst en welke het stomst? En wat zou hij of zij graag willen dat jij tegen de leerkracht zegt?
Tips om het meeste uit het 10 minuten gesprek te halen
Tot slot nog een aantal tips die je helpen om de 10 minuten die je hebt zo optimaal mogelijk te benutten.
1. Kom op tijd!
Of beter nog; te vroeg! Het is een inkoppertje, maar het gaat toch regelmatig mis. En de planning is strak, het is een in- en uitgaan van ouders, dus de leerkracht heeft geen tijd om aan de achterkant uit te lopen. Iedere minuut dat je te laat bent, gaat af van de tijd die je hebt om over je kind te praten. En bovendien scoor je ook niet bepaald punten bij de leerkracht!
2. Deel een complimentje uit
Zorg voor een goeie sfeer, dat praat een stuk gemakkelijker. Dit kun je doen door de leerkracht een compliment te geven over wat hij of zij goed gedaan heeft voor je kind, door te laten zien dat je een betrokken ouder bent of door te vertellen wat je zo fijn vindt aan de school.
3. Maak je vragenlijst niet te lang
Het is een kort gesprek, gebruik het om alleen te bespreken wat je echt belangrijk vindt. Vragen zoals wat er allemaal wel en niet in de broodtrommel mag, kunnen ook beantwoord worden op de gang.
4. Kunt u dat in gewone mensen taal zeggen?
Vraag om tekst en uitleg als je bepaalde dingen niet begrijpt. Ook leerkrachten hebben hun eigen vakjargon en dat is niet altijd even duidelijk.
5. Stel je open op voor ‘slecht nieuws’
Het kan gebeuren dat je minder leuke dingen over je kind te horen krijgt. En dat is best slikken, zeker als je het niet had verwacht. Maar voel je niet aangevallen en schiet niet in de verdediging. Niemand vindt het leuk om te horen dat haar kind pest, niet luistert of de les verstoort. Maar het moet wel besproken worden. Vraag aan de leraar hoe hij of zij hiermee omgaat en wat jullie er samen aan kunnen doen om het op te lossen.
6. Vraag door bij ‘goed nieuws’
Het kan ook zijn dat de leerkracht juist weinig te vertellen heeft, omdat het simpelweg goed gaat. Dan kun je zelf wat dingen vragen zoals; Hoe is mijn kind in de klas? Met welke klasgenootjes kan hij of zij het goed vinden? Wat vindt mijn kind leuk om te doen en wat niet? En is er nog iets wat ik thuis kan doen om mijn kind te helpen? Vaak gedragen kinderen zich in de klas anders dan thuis en het is leuk om daar een beter beeld van te krijgen.
7. Schrijf gemaakte afspraken op
Maak je tijdens het 10 minuten gesprek afspraken met de juf of meester, zet die dan op papier. Meestal doen zij dit zelf ook al en komen ze er bij een volgende gesprek op terug. Maar het is zelf ook handig om een naslagwerkje te hebben.
8. Vervolgafspraak
Vraag om een vervolgafspraak als er echt belangrijke dingen zijn die onbesproken zijn gebleven of als je nog met prangende vragen zit. Dit kun je aan het einde van het gesprek doen, maar ook later als je thuis ineens nog iets te binnen schiet.
Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt en nooit meer na afloop van een 10 minuten gesprek denkt; “Had ik nog maar dit of dat gezegd of gevraagd”. Heb je zelf nog een goeie aanvulling op dit verhaal? Laat die dan vooral achter in een reactie op dit blog.
Uitgelichte afbeelding: Shutterstock.
3 Reacties
Superfijn dat je dit hebt uitgezocht! Liefs Daan
Leuk dat je het gelezen hebt en er wat aan hebt!
Leuk dat je het gelezen hebt en er wat aan hebt! Liefs, Annemieke