Ook al is je business idee nog zo goed. Zonder een goede bedrijfsnaam ben je nergens. En daar moet je vooral niet te lichtzinnig over denken. Want kies je verkeerd, dan bestaat de kans dat succes uitblijft en is al je harde werken voor niets. Vind je het lastig om een goede naam voor je bedrijf te verzinnen? Dan helpen wij je op weg met tips. Zo kun jij heel weloverwogen dé perfecte bedrijfsnaam voor jouw toekomstige business bedenken en heb je al een grote stap richting succes gezet.
Tips voor het bedenken van de perfecte bedrijfsnaam
#1 Vermijd bedrijfsnamen die spelfouten uitlokken
Kies een simpele bedrijfsnaam waarvan de spelling logisch is. Die blijft het beste hangen. En zo voorkom je bovendien dat klanten je straks online niet kunnen vinden, omdat ze op de verkeerde naam zoeken. Zorg ook dat de naam van je bedrijf goed uit te spreken is. Dus zeg hem een paar keer hardop en bepaal of hij lekker klinkt.
#2 Kies voor een relevante naam
Zorg dat je bedrijfsnaam meteen duidelijk maakt wat je klanten te bieden hebt. Betekenisloze namen als ‘Google’, ‘Bol’ of ‘Yahoo’ zijn natuurlijk catchy en blijven hangen omdat ze simpel zijn, maar zijn ook een stuk moeilijker te branden. Terwijl als je kiest voor een naam als ‘Onlinetickets.nl’, dan is gelijk duidelijk wat jouw onderneming aanbiedt. Bovendien is zo’n domeinnaam veel beter voor zoekmachine optimalisatie. Want hoe beter Google begrijpt wat voor bedrijf jij hebt, des te hoger kom je in de zoekresultaten. En dat betekent meer business.
#3 Bedenk een bedrijfsnaam die meegroeit met succes
Kies ook voor een bedrijfsnaam die met je meegroeit. ‘Bernie’s burgers’ klinkt lekker, maar is geen handige naam als je uiteindelijk wil groeien naar een groter assortiment. En ‘Happie eten in Haarlem’ beperkt mogelijke uitbreidingsplannen naar andere steden. 7-Eleven is ook een goed voorbeeld waarbij tijdens het verzinnen van de bedrijfsnaam niet goed nagedacht is over de toekomst. De naam refereert namelijk naar de oude openingstijden; de winkels waren 7 dagen in de week van 7 uur ‘s morgens tot 11 uur ‘s avonds open. Maar inmiddels is de winkelketen 24 uur per dag open en werkt de naam verwarrend. Dus droom groot en laat je bedrijfsnaam niet je plannen en bereik om zeep helpen.
#4 Organiseer een brainstormsessie met vrienden, familie of collega’s
Een bedrijfsnaam bedenken kun je zelf doen, maar het is ook fijn om daarbij hulp in te schakelen van vrienden, familie, een collega of via het internet. Iemand die creatief is met taal of goed is in out of the box denken, zodat er veel originele ideeën om tafel komen waarmee je verder kunt. Je zou daarvoor een brainstormsessie kunnen plannen, zodat iedereen elkaar kan aanvullen. Leg daarbij de kernwoorden van jouw toekomstige onderneming aan iedereen voor en laat ze ermee aan de slag gaan. Op internet bestaan er ook bedrijfsnaam generators waarin je de keywords kunt ‘stoppen’ waarna ze met een lijst met suggesties komen. Ben je daar benieuwd naar? Begin dan hier met het uitzoeken van de perfecte naam. Schrijf alle ideeën op en ga daarna wegstrepen.
‘Lees ook: Check onze thuiswerk tips voor een efficiënte werkdag.’
#5 Zoek de bedrijfsnaam op internet
Met de shortlist van bedrijfsnamen die uit je zoektocht is komen rollen, ga je het internet op. Check of er niet ook al een ander bedrijf bestaat met dezelfde naam. Het is niet erg als er in Maastricht een Rob’s café is, terwijl jij onder dezelfde bedrijfsnaam in Den Helder wilt beginnen. Maar het is vervelender als blijkt dat Patricia’s Speelparadijs – de beoogde naam van jouw toekomstige indoor speeltuin – ook een Nederlands ‘speelparadijs’ blijkt voor volwassenen. In dat geval wil je vast liever een nieuwe bedrijfsnaam bedenken.
#6 Check of het domein beschikbaar is
Ook is het handig als de door jouw bedachte bedrijfsnaam nog beschikbaar is op internet. Je wil niet moeten puzzelen met letters om een geschikte domeinnaam aan je onderneming te kunnen koppelen. www.robscafeonline.nl is bijvoorbeeld minder mooi dan www.robscafe.nl. Daardoor loop je bovendien – zeker in de beginfase – website bezoekers mis. En kies voor de .nl extensie als je bedrijf zich alleen richt op Nederland en je geen plannen hebt om dit in de toekomst uit te breiden. Dit wordt door internetbezoekers als betrouwbaarder beschouwd dan bijvoorbeeld de extensie .org.
#7 Kijk of de naam nog beschikbaar is op social media
Als social media een belangrijke rol kan spelen voor je onderneming is het ook handig om daar te kijken of je bedrijfsnaam nog beschikbaar is. Een dubbele naam op social media is minder erg dan een al bezette domeinnaam, omdat je op platforms als Facebook en Instagram heel makkelijk een streepje of punt kunt toevoegen aan je naam. Dus je hoeft niet gelijk een andere bedrijfsnaam te verzinnen als je op social media dezelfde tegenkomt.
#8 Vraag feedback na het bedenken van je bedrijfsnaam
En als je dan dé bedrijfsnaam gevonden denkt te hebben, leg hem dan tot slot ook nog even voor aan je potentiële klanten. Vraag om eerlijke feedback. Snappen ze de betekenis van de naam of is hij misschien toch te ver gezocht? En wat voor gevoel krijgen ze bij de naam? Is dit positief? Uiteindelijk moet je er zelf ook helemaal tevreden mee zijn, want als het goed is ga je nog een hele tijd met je bedrijfsnaam doen.
Geen reacties