Regelmatig krijg ik de vraag van mensen wat ik voor werk doe, als ik dan vertel dat ik samen met Annemieke een mamablog heb kijken ze vaak heel erg verrast. Ik zie die radartjes al op volle toeren draaien. Veel mensen hebben vaak nog niet een duidelijk beeld wat bloggen precies inhoudt en hoe het werkt. Daarom geef ik jullie vandaag een kijkje achter de Lady Lemonade schermen om je een beter idee te geven wat wij nou eigenlijk de hele tijd doen.
Het begin……
Annemieke en ik kennen elkaar al jaren en op een één of andere manier waren wij altijd samen ideeën en concepten aan het bedenken. Ik weet niet wat er allemaal de revue heeft gepasseerd – te veel om op te noemen – maar dat we samen iets tofs zouden gaan doen stond vast. Ondertussen werden Finn en Reva geboren en waren we hartstikke druk met onze nieuwe rol als mama. Totdat we weer eens een keertje aan het brainstormen waren over van alles en nog wat. Met Jeroen – zelf internet ondernemer – had ik het al eerder over bloggen gehad. En opeens was daar ‘het moment’, het idee van een mamablog werd vier en een half jaar geleden geboren. Dit zou onze plek worden waar we helemaal los konden gaan met onze eindeloze stroom van ideeën en inspiratie.
Wat komt er kijken bij bloggen?
Een blog beginnen is niet zo moeilijk! Je zoekt een mooie – gratis of betaalde – template uit, je verzint een geweldige naam, je koopt een domeinnaam, logo erbij en je kunt aan de slag. Je maakt je social media (Facebook, Twitter, Instagram) accounts aan en klaar ben je. Dit is natuurlijk voor veel mensen een makkelijke manier om ook een eigen blog te starten. En dan begint het echte werk! Wat wil je met je blog? Is het een hobby of wil je er echt je werk van maken? Bloggen kost ontzettend veel tijd, vooral als je het voor jezelf op regelmatige basis wilt doen.
Het is niet alleen een kwestie van een blogje schrijven en een plaatje erbij hangen. Bezoekers komen niet vanzelf naar jouw site. In het begin zijn het vooral je familie en vrienden die je grootste fan zijn. Blogs moet je promoten op social media, ze moeten op een bepaalde manier geschreven worden zodat Google jouw berichten gaat oppikken. Je content moet leuk en interessant genoeg zijn, de concurrentie is heel hoog! Er gaat veel tijd zitten in eigen foto’s maken, events bezoeken, contact onderhouden met PR bureau’s en merken, mailtjes beantwoorden, reageren op reacties van lezeressen. Daarnaast gaat er ook een wereld voor je open wat betreft de technische kant van bloggen, die niet altijd even leuk is. Een blog gaat altijd door en stopt nooit! Dit is natuurlijk wel afhankelijk van hoe serieus je er zelf in staat.
Gratis spullen
Het belangrijkste voor ons in het begin was vooral dat we onze site moesten vullen met blogs. Dus eerst moet je heel veel zaaien en hopelijk kun je dan uiteindelijk oogsten. Dit betekent dat je een hele lange adem moet hebben en in het begin levert het je nog heel weinig op. Op een gegeven moment merk je dat als je het goed doet je steeds vaker wordt gevonden door bedrijven en merken die met je willen samenwerken. De bezorgers van DHL/Post NL worden je grootste vriend. Je krijgt regelmatig gratis pakketjes toegestuurd met gave producten in de hoop dat jij er een mooi stukje over gaat schrijven. Dit is trouwens ook voor veel mensen een reden om überhaupt een blog te beginnen. In het begin waren wij zo verrast hoeveel gratis spullen je krijgt. De regel was en is nog steeds bij ons altijd ‘we schrijven alleen maar over een product of dienst als we het zelf ECHT heel leuk vinden’. Anders helaas pindakaas!
Full-time job
Ondertussen is onze uit de hand gelopen hobby een flinke fulltime job geworden. Annemieke en ik zitten vastgeplakt aan onze iPhones en laptops. Bloggen gaat altijd door; ‘s avonds, in het weekend en ook als de kids thuiskomen van de peuterspeelzaal of van school. Inmiddels zitten we op het aantal bezoekers per maand wat gelijk staat aan de oplage van een populair tijdschrift. Daar zijn we natuurlijk super trots op en ook enorm dankbaar voor dat zoveel lieve lezeressen – jullie dus! – ons zo trouw volgen. Je merkt dat je dan ook als blog weer een andere weg inslaat, merken willen steeds vaker op ons blog adverteren in de vorm van advertorials. Ook een goed teken, uiteindelijk kunnen we de hypotheek niet betalen van een gratis kledingsetje.
Sinds een tijdje werken we samen met een heel fijn mediabureau – Femmefab – die voor ons de onderhandelingen doet voor opdrachten. Van een betaalde samenwerking kun je van ons verwachten dat we er een persoonlijk verhaal van maken waar je als lezer ook echt iets aan hebt. Hebben we geen goed gevoel bij een merk, product of dienst dan nemen we de opdracht niet aan. Daarnaast bestaat ons blog voor 90% uit redactionele content en is er dus maar een klein stukje gesponsord. In het bericht wordt altijd vermeld als het om een advertorial gaat, dit wordt ook verplicht door de Reclame Code Commissie. Helaas komt het een enkele keer voor dat één van onze lezeressen boos wordt omdat we een advertorial hebben geschreven. Blijkbaar is geld verdienen met bloggen voor sommigen not done. Terwijl een tijdschrift vol met advertenties geen probleem is. Negen van de tien keer schrijven we onbetaald over een tof merk of product en willen we dit gewoon dolgraag met je delen. Ons doel met Lady Lemonade is voornamelijk andere mama’s dagelijks te inspireren met leuke onderwerpen en dat doen we met heel veel liefde.
Ook een blog beginnen?
Heb je ook altijd de wens gehad om te gaan bloggen, ga gewoon beginnen. Kijk goed wat voor soort blog je wilt starten, misschien heb je wel een enorme niche te pakken. Blijf bij jezelf en doe wat bij jou past, kijk niet teveel naar anderen. Bezoekers en volgers krijgen kost heel veel tijd en geduld. Iedereen wil natuurlijk snel en veel volgers krijgen. Daardoor zijn er allerlei gekke manieren bedacht om dit voor elkaar te krijgen. Zo kun je bijvoorbeeld via Facebook en Instagram nep volgers en likes kopen. Doe het niet, je valt uiteindelijk door de mand en je wordt gestraft door Facebook en Instagram. Mocht je nog vragen hebben of meer willen weten? Je weet ons te vinden!
Afbeelding: Shutterstock
Geen reacties