Hoe zag jullie eerste dag thuis eruit? Wij hebben een beetje aangerommeld. Maar we kunnen (helaas) niet drie weken lang doen alsof het weekend is. Vanuit school hebben de kinderen een leerprogramma voor thuis gekregen en ondertussen moeten we zelf ook doorwerken waar het kan. Best een uitdaging! Wat kan helpen, is het maken van een dagprogramma. Een vaste dagindeling die de kinderen ritme en houvast geeft en momenten creëert waarop jij even door kan pakken. Ik help je om er zelf één te maken en heb ook een handige printable voor je die je daarbij kan helpen. Blanco of kant-en-klaar.
Een dagprogramma maken
Om het dagprogramma te laten slagen, is het belangrijk om de kinderen te betrekken bij het maken van de dagindeling. Bedenk samen welke activiteiten er allemaal op een dag gedaan kunnen worden. De basis dingen, zoals ontbijten en een fruitje eten, educatieve momenten – “Wat doe je allemaal op een schooldag?” – , beweging, frisse lucht, schermtijd, muziek, creativiteit, iets koken of bakken, spelletjes doen, zelfstandig spelen, lezen, klusjes in huis… dat soort dingen. Als het lijstje af is, zet je de activiteiten in de goede volgorde. Sommige dingen – zoals de basis activiteiten – komen iedere dag op het dagprogramma terug. En andere activiteiten doe je bijvoorbeeld maar één of een paar keer per week. Wanneer kinderen mee kunnen helpen aan het dagprogramma wordt het ook meer hun plan. En dat motiveert ze extra om eraan mee te werken en zich aan de dagindeling te houden.
‘Lees ook: Squla- Een tof programma om thuis te oefenen met de vakken van school. Nu mét korting!.’
Van de weekplanner die je hieronder ziet, heb ik een printable gemaakt waarop je zelf een dagindeling kunt maken. Hier vind je een blanco dagprogramma. En vind je mijn dagindeling een fijn voorbeeld, dan kun je ook mijn dagprogramma printen. Die vind je hier.
Onze dagindeling
Ik ben met de jongens om de tafel gaan zitten om ons dagprogramma te maken en dat ziet er nu ongeveer zo uit:
- 7:30 Opstaan
- 8:30 Ontbijt
- 9:00 Naar buiten
- 9:30 Lestijd
- 10:30 Zelf spelen
- 11:30 Samen iets leuks doen
- 12:00 Lunch
- 12:30 (Samen) lezen
- 13:00 Naar buiten
- 14:00 Lestijd
- 15:00 Samen iets leuks doen
- 16:00 Zelf spelen
- 17:00 Schermtijd
- 18:00 Avondeten
- 18:40 Klokhuis & Jeugdjournaal kijken
- 19:30 Naar bed
Naar buiten
Buiten spelen kan van alles zijn. De kinderen spelen zelfstandig op de schommel, de trampoline of met stoepkrijt. Of we maken een modderkeuken, een wasstraat voor de fietsen en stepjes of een behendigheidsparcours of gaan op zoek naar insecten. En het is ook een mooi moment om een moestuintje te beginnen of te werken in de tuin. Kinderen vinden het super leuk om te helpen met grasmaaien of onkruid wieden. Ook komen we buiten onze eigen tuin voor een wandeling, speurtocht of een rondje fietsen of steppen door de buurt.
Lestijd
De lestijd vullen we in met het leerprogramma dat we van school hebben gekregen. Ik help de kinderen op gang en daarna gaan we allemaal aan het werk. Ik ook.
Zelf spelen
De tijd dat de jongens zelf spelen, mogen ze zelf weten wat ze doen. Samen of alleen. Ze hebben genoeg speelgoed zoals LEGO, Playmobil, auto’s, kunnen kleuren, een hut maken, schieten op een zelf gemaakte roos met hun Nerf pistolen etc.
Samen iets leuks doen
De momenten waarop we samen iets leuks doen, ben ik er volledig voor de kids en schuif ik mijn werk en mobiel opzij. We gaan samen knutselen – hier op ons blog vind je allemaal leuke knutselideeën – , bakken of koken iets lekkers, spelen een spelletje, sporten samen – yoga, touwtje springen, Just Dance dat soort dingen – of maken muziek. Ter inspiratie vind je hier 25 leuke binnen activiteiten en spelletjes.
‘Lees ook: De leukste ideeën om te knutselen met wc-rollen.’
Kaartjes maken voor het dagprogramma
Ook al kunnen kinderen al lezen, tekst is vaak niet voldoende. Je kunt de dagindeling dus het beste visueel maken. Wij hebben dat vanmorgen gedaan door voor elke activiteit een kaartje te maken. Iedere ochtend bij het ontbijt nemen we de dag door en hang ik de kaartjes met een knijper aan een waslijn. En een knijper met een pijl laat zien waar we in het dagprogramma zijn. Net zoals de jongens gewend zijn van school.
Tip voor thuiswerkers: Het stoplicht systeem
Met zo’n visuele dagindeling kom je al een heel eind. Tot slot heb ik ook nog een tip voor je waardoor je zelf ook aan werken toekomt; het stoplichtsysteem. Veel kinderen kennen dit ook van school, maar voor thuis werkt het ook heel goed. Je kunt hiervoor samen met de kids een stoplicht maken door drie wc-rollen in de kleuren rood, oranje en groen te verven of simpeler; door een kleuren dobbelsteen te gebruiken. De kleur van het wc-rolletje dat je neerzet of de dobbelsteen geeft aan wat er van de kids verwacht wordt. Rood betekent stil en zelfstandig spelen of werken en papa en mama niet storen. Oranje betekent dat je zachtjes zelf of met je broertje of zusje speelt of werkt en papa of mama niet stoort. En groen betekent dat je zelf, met je broertje of zusje en ook met papa en/of mama kan spelen. Weer zo’n visueel hulpje dat de kids duidelijkheid geeft.
‘Lees ook: De beste educatieve apps voor kinderen.’
Hoe ziet jouw dagindeling er nu uit?
Ik ben benieuwd of jullie thuis ook een beetje een vast ritme proberen te creëren en hoe jullie dat aanpakken? Maak je ook een vaste dagindeling of heb je een andere originele manier om de dag structuur te geven? Laat het me vooral weten in een reactie onder dit blog.
En tot slot wil ik jullie ook nog even zeggen; Wees lief voor jezelf. Deze situatie is bizar en voor iedereen een uitdaging. Maar gelukkig is het ook tijdelijk. Laat jezelf dus niet gek maken door schoolprogramma’s of – zelfopgelegde – leerdoelen voor de kids. Het gaat erom dat we die drie weken een beetje gezellig met elkaar doorkomen. Dus laat dat het belangrijkste zijn. En vertrouw erop dat je kind ook leert door te spelen, leuke dingen te doen met jou en een beetje aan te rommelen! 🙏🏻
1 Reactie
Hoi
Wat een leuke dagindeling heb je gemaakt. Heel handig!
Ik ga m zeker printen! Nu vroeg ik me af kan ik ook typen in de pdf?
Groetjes en fijne jaarwisseling