Kinderen op blogs, vlogs & social media: schattig of kinderarbeid?

13 juni 2017
Kinderen op blogs, vlogs, Facebook en Instagram: schattig of kinderarbeid?

Wij grappen wel eens dat Reva, Lucy, Finn en Charlie onze kleinste werknemertjes zijn. Maar dat woord heeft nu ineens een nare bijsmaak. Afgelopen week las ik op AD.nl dit verhaal over moeders die (bij)verdienen aan hun kinderen op Instagram. En daarin werd de link met kinderarbeid gemaakt. Buiten wij ons kroost uit? In het verhaal zat in ieder geval een zekere kern van waarheid. En die gaat niet alleen op voor Instagram, maar ook voor mamablogs, vlogs en andere social media kanalen. 

Je kinderen als businessmodel

Met een beetje fotogenieke kids kun je tegenwoordig een leuk zakcentje verdienen op Instagram. Als je posts in de smaak vallen bij andere gebruikers en je volgers explosief groeien, dan gaan bedrijven je op den duur spulletjes opsturen; speelgoed, kleding, verzorgingsproducten of je krijgt geld om bepaalde producten of diensten op jouw account te promoten. Je (of eigenlijk jullie, want jij + kid(s)) wordt brand rep, oftewel merk vertegenwoordiger. Want zien doet kopen! Een nieuwe vorm van reclame die de afgelopen twee jaar steeds groter is geworden. Je ziet het bij bn’ers en andere bekende instamoms op de feed. “Soms lijkt het gewoon een vorm van kinderarbeid”, zegt Justine Pardoen, oprichter van Bureau Jeugd & Media en Ouders Online daarover in het artikel op AD.nl. “Ouders kunnen hun kinderen daar ongeremd laten poseren. Ze maken hun kinderen onderdeel van hun businessmodel.”

‘Lees ook: 10 must make zomerfoto’s met kids.’

Persoonlijk scoort

En dat geldt natuurlijk ook in zekere zin voor ons. Zonder onze kinderen zou Lady Lemonade niet bestaan. Ze zijn onze grote inspiratiebron, ons testpanel en onze raison d’être. De foto’s in dit blog bijvoorbeeld zijn tot stand gekomen met medewerking van Charlie. En daarnaast mogen onze kinderen af en toe ook speelgoed of een nieuw product uitproberen, gaan ze mee naar leuke uitjes of krijgen wel eens een mooi setje kleding waar wij dan een paar leuke kiekjes van maken en er een verhaal bij schrijven. Dat persoonlijke tintje maakt ons blog succesvol. Vanwege herkenning en omdat een ervaringsverhaal fijner en geloofwaardiger is (daar kun je bij ons voor 100% van op aan!) dan een promopraatje over product X of dienst Y elders.

Kinderarbeid?

Neigt dit naar kinderarbeid? Ik vind van niet! Alles wat onze kinderen voor Lady Lemonade doen, doen ze met plezier en niet omdat het moet. Voor hen is het echt een cadeautje dat ze af en toe wat extra’s krijgen. En de foto’s die we daarvan maken, gaan nagenoeg vanzelf. Bijna niks is geënsceneerd, ze zijn meestal gewoon aan het spelen of we maken er een spelletje van. En hebben ze geen zin? Dan niet! Allereerst zijn we moeder en dan pas blogger, het belang van onze kinderen staat altijd voorop. En ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat dat ook geldt voor onze bevriende collega mamabloggers, vloggers en instamoms die hun kinderen wel eens in de picture zetten.

Nieuwe regelgeving

Wel denk ik dat het in deze tijd geen kwaad kan om regels op te stellen zoals die er ook zijn voor filmproducties, tv-programma’s, modeshows of musicals bijvoorbeeld. Want het is gek dat zogenaamde ‘kunstkinderen’ tot 7 jaar maximaal acht keer per jaar aan een serieproductie mogen meewerken, waarbij er per dag maximaal 4 uur gewerkt mag worden tussen 8:00 en 19:00 uur. Terwijl er voor baby’s of kinderen in vlogs bijvoorbeeld helemaal geen richtlijnen zijn. Nieuwe tijden vragen om nieuwe wetten om kinderen te beschermen tegen moeders die zich iets te veel laten meeslepen door de marketingdrijfveer. Helemaal omdat foto’s en video’s eeuwig online blijven rondzwerven en soms rare types aantrekken. Zoals laatst bij een bevriende instamom en eigenaresse van een online kids lifestyle winkel. Iemand die zichzelf @TristanvanderV noemt, schreef onder een foto van haar dochter op Instagram: “Ik zou haar wiepen”. En met drie klikjes zat hij in haar webshop, twee klikjes later had hij haar (retour)adres en nog vier keer googlen en hij wist waar haar kids naar school gaan. Sindsdien post zij geen foto’s van haar kinderen meer.

‘Lees ook: Deze foto’s van je kind moet je NIET online zetten.’

En dit soort ervaringen zetten mij altijd weer even extra op scherp. Vind ik nog steeds dat ik mijn kinderen niet schaad met de foto’s en verhalen die ik van en over hen plaats? Ik blijf me in ieder geval goed bewust van wat ik wel en niet online zet. En ik zal onze kinderen voortaan ook maar geen werknemertjes meer noemen.

Ik ben benieuwd naar jouw mening! Wat vind jij ervan dat onze kinderen zo nu en dan een rol hebben op Lady Lemonade? Post je zelf regelmatig foto’s van je kinderen op social media? En denk je er over na wat je wel en niet online zet?

Kinderen op blogs, vlogs, Facebook en Instagram: schattig of kinderarbeid?

Mijn peuter is een borsten man
"Mama, ik wil niet dat je een sterretje wordt!"

Dit vind je misschien ook leuk

2 Reacties

  • Reply Nicole 13 juni 2017 at 10:28 am

    Goed artikel. Ik had laatst met een vriend ook al een discussie over wanneer iets kinderarbeid is en wanneer niet. Ik denk zelf dat wanneer het kind iets met plezier doet en het zijn ontwikkeling niet in de weg staat er weinig aan de hand is. Aan de andere kant heb je natuurlijk ook kinderen die het moeilijk vinden om voor zichzelf op te komen. Ook zijn er kinderen die bijvoorbeeld opgroeien op een boerderij, van die kinderen wordt vaak verwacht dat ze meehelpen in het familiebedrijf. Het is in mijn ogen een nogal grijs gebied, daarom is het zeker goed om duidelijke regels op te stellen.

  • Reply Comaxx 24 februari 2022 at 5:24 pm

    Interessant artikel om te lezen! Zo heb ik er nog helemaal niet naar gekeken. Ik vind dat we deze ontwikkeling scherp in de gaten moeten houden. Je ziet inderdaad dat kinderen in vlogs en op social media scoort. Het is een effectieve manier van reclame maken dat veel influencers en bedrijven gebruiken.

    Met vriendelijke groet,

    Anne

  • Laat een reactie achter