Pakketje kwijt of niet bezorgd? Dit is wat je eraan kunt doen!

15 november 2021
Pakketje kwijt of niet bezorgd? Dit is wat je eraan kunt doen!

Iedere dag worden er over de hele wereld miljoenen pakketjes afgeleverd. En dat gaat in het gros van alle gevallen gewoon goed. Bezorgdiensten zoals PostNL, DHL, UPS en DPD hebben een reputatie hoog te houden en doen er dus alles aan om de pakketten netjes en op tijd te bezorgen. Maar heel soms raakt er toch een pakketje kwijt. En het is natuurlijk enorm balen als dat nét die van jou is. Maar met een beetje geluk komt hij alsnog boven water. Dit is wat je kunt doen als je pakketje kwijt is of niet bezorgd wordt.

Hoe kan een pakketje kwijt raken?

Wanneer je een pakketje verstuurd via één van de bezorgdiensten, wordt er een label met een barcode opgeplakt. Die barcode bevat allerlei informatie – zoals het gewicht, de afmeting en het bezorgadres – die nodig is om het pakje op de juiste plek te bezorgen. Tijdens de reis die het pakketje aflegt, wordt de barcode continu gescand. En daarbij wordt dus ook geregistreerd waar het pakketje zich bevindt. Een vrij waterdicht systeem, tenzij de barcode om wat voor reden dan ook onleesbaar wordt of van het pakket loskomt. Dan strandt de reis van het pakje. Staat er een retouradres op, dan wordt het terug gestuurd. Maar is de afzender onbekend, dan belandt het op de berg kwijt geraakte pakketjes.

‘Lees ook: 50+ Originele schoencadeautjes voor jongens & meisjes.’
Pakketje kwijt of niet bezorgd? Dit is wat je eraan kunt doen!

En een andere reden dat pakketjes kwijt raken, is criminaliteit. Met de explosieve groei van het online shoppen, hebben steeds meer criminelen hun pijlen gericht op de vaak waardevolle vracht van de bestelbusjes. Soms worden er zelfs complete vrachtwagentrailers gestolen met daarin duizenden pakketten. Of de bezorger blijkt zo nu en dan iets achterover te drukken.

Wat moet je doen als je pakket niet bezorgd wordt?

Wanneer je pakketje niet bezorgd wordt, is niet de PostNL, DHL of DPD daar verantwoordelijk voor, maar de webshop waar je het product gekocht hebt. De winkel heeft een overeenkomst met de bezorgdienst en het risico is voor de verzender. De webshop moet dus in actie komen. Laat hen weten dat je pakketje kwijt is en vraag of ze hierover contact willen opnemen met het betreffende postbedrijf. De oplossing van iedere webwinkel is verschillend. De ene webshop zal je geld gelijk terugstorten of je een nieuw product toesturen, terwijl de andere je zal vragen om na vijf dagen nog eens contact op te nemen. Je kunt in dat geval alsnog zelf de DHL of PostNL contacten over het pakket dat kwijt is. Zij kunnen het pakje misschien traceren. Maar lukt hen dat niet, dan verwijst het postbedrijf je terug naar de webshop. Zij kunnen een officiële klacht indienen bij de bezorger en het onderling verder oplossen.

Herroepingsrecht

Mocht de webwinkel alsnog moeilijk doen over het terugbetalen van de aankoopsom of het opsturen van een nieuw product, dan is het handig om te weten dat je een beroep kunt doen op je herroepingsrecht. Dankzij de ‘Wet koop op afstand’ heb je in Nederland namelijk het recht om de online koop binnen twee weken ongedaan te maken omdat je 14 dagen bedenktijd hebt. Of je pakket nu bezorgd is of niet. Op deze website met juridisch advies vind je hiervoor voorbeeldbrieven die je naar de webshop kunt sturen.

‘Lees ook: 8 Tips om kids te leren besparen op gas, water & licht.’

Zelf verantwoordelijk voor een kwijt geraakt pakketje

Er is echter een uitzondering. Want is je pakketje kwijt nadat het bezorgd is bij de buren? En heb je bij de webshop aangegeven dat bezorgen bij de buren wel mag? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor het pakje vanaf het moment dat het is afgeleverd.

En dat geldt ook voor een retour pakketje. Zoals je hierboven kon lezen, is het risico altijd voor de verzender. Dus stuur je iets terug naar de winkel, dan ben jij verantwoordelijk als de zending niet aankomt. Bij kostbare items kun je dus overwegen om ze aangetekend te versturen.

En, is er bij jou al eens een DHL, UPS, DPD of PostNL pakket kwijt geraakt? En hoe is dat opgelost? Laat het aan ons horen door hieronder je reactie achter te laten!

Brief schrijven voor Sinterklaas & écht antwoord krijgen!
Cadeautips voor jezelf | 10 Leuke ideeën om te vragen of om jezelf cadeau te doen

Dit vind je misschien ook leuk

Geen reacties

Laat een reactie achter