Hoe het mij lukt om me niet meer continu zo moe te voelen

18 februari 2020
Tips tegen oververmoeidheid - Hoe ik het van mijn moeheid won!

Het is bij mij een eeuwig terugkerend thema; (o)vermoeidheid. Het moederschap in combinatie met werk, relatie, sociale contacten én mijn perfectionisme zorgen ervoor dat mijn emmertje altijd al goed gevuld is. En is het op één of meerdere van die fronten wat drukker dan normaal, dan stroomt de emmer over. Maar goed, dat is bij jullie vast niet anders. Het zijn nu eenmaal de tropenjaren. Dus we dweilen de boel op en gaan door. Maar toen ik afgelopen herfst overvallen werd door zo’n extreme moeheid dat het me letterlijk lam sloeg, was dweilen geen oplossing meer. Er moest wat veranderen. IK moest veranderen om weer lekker in mijn vel te zitten, om een leuke moeder te blijven, om mijn werk goed te kunnen doen en om een lieve vriendin te zijn voor anderen. En nu, een paar maanden later kan ik vertellen dat het echt goed gaat. Ik voel me gelukkiger, energieker; de spirit is terug! En ik wil graag met jullie delen hoe me dat is gelukt en wat mijn tips zijn tegen oververmoeidheid.

Mijn tips tegen oververmoeidheid

Stoppen met alles willen regelen

Eén van de belangrijkste, maar voor mij ook meteen de moeilijkste veranderingen is dat ik ben gestopt met alles te willen regelen. Het is voor mij een soort tweede natuur om dingen op me te nemen. Gaan we een weekend weg met vrienden, dan opper ik of ik voor het avondeten zal zorgen. Als er in een app-groep voor een kinderpartijtje wordt gevraagd; “Zullen we een gezamenlijk cadeau doen?”, app ik gelijk dat ik dat wel organiseer. Zucht een moeder dat haar oppas afgezegd heeft, roep ik meteen; “Dan neem ik jouw kids toch mee uit school!”. Maar ik ben niet verantwoordelijk voor alles en hoef een ander zijn struggles niet altijd op te lossen. Het is fijn om elkaar in drukte te helpen, maar niet ten koste van mezelf. En ik heb inmiddels ontdekt dat het heerlijk is om zo nu en dan ook eens op een ander te leunen, om ‘nee’ te zeggen. En dat maakt het ook steeds makkelijker om te doen.

‘Lees ook: Me Time: 10 Manieren om je weer wat meer vrouw en minder moeder te voelen.’

Regelmatig de balans opmaken; doe ik nog wat ik leuk vind?

Ook maak ik nu regelmatig de balans op; doe ik nog steeds waar ik energie van krijg en wat ik belangrijk en leuk vind? En dingen die ik deed omdat ze van me verwacht worden of waarvan ik dacht dat ze van me verwacht worden, maar waar ik niks uit haal daar ben ik mee gestopt. Dat was soms moeilijk; ik ga bijvoorbeeld nu niet meer naar alle kinderverjaardagen van vrienden en heb sommige ‘verplichtingen’ afgezegd. En dat zorgt wel eens voor teleurstelling. Maar ik merk dat als je er eerlijk over bent dan is er niemand die je wat verwijt. En doen ze dat wel? Dan waren ze de energie sowieso niet waard.

Jezelf me-time gunnen

Waar ik nu juist wel tijd voor vrij maak, is me-time. Iets doen voor mezelf stond bij mij altijd gelijk aan een schuldgevoel. Want er is altijd wel iets belangrijkers te doen. Maar toen ik geveld werd door oververmoeidheid besefte ik dat ik zelf ook belangrijk ben. Want in overspannen toestand komen al die must-do’s sowieso niet van de grond. En selfcare is geen rocket science en hoeft niet ingewikkeld te zijn. Jezelf iedere dag een half uur op de bank gunnen met een tijdschrift en een lekkere koffie vind ik al een traktatie. Een keer een lekkere massage, lunchen met een vriendin, een avondje dansen… het laat de energie weer stromen en zo kun je er weer even tegenaan.

Tem de perfectionist

Nog zo’n eigenschap van mij die me niet hielp bij het vinden van balans is mijn perfectionisme. Ja, het heeft me ver geschopt. Maar niet alles hoeft perfect. Een verjaardagstaart hoeft niet altijd zelfgemaakt en Instagram waardig te zijn, een keer kopen is ook geen schande. Het huis hoeft er niet continu uit te zien alsof het op de kiek gaat voor de VT Wonen. En de lat mag ook wel een keer wat lager wat werk betreft. Gewoon is nog steeds goed genoeg en een stuk relaxter bovendien.

‘Lees ook: Slaaptips – 10 Tips om lekker in slaap te vallen & voor een goede nachtrust.’

IJzer supplementen

Ook ben ik na tips van vriendinnen met mijn oververmoeidheid naar een orthomoleculair therapeut geweest. Daar schreef ik eerder dit blog over. Ik bleek een ijzertekort te hebben, iets wat veel voorkomt bij vrouwen. De symptomen daarvan zijn onder andere dat je je futloos voelt en vreselijk moe bent. Dus slik ik nu al een aantal maanden een voedingssupplement; Active Iron for women. Dat is ijzer in een capsule, plus een vitamine B bommetje dat voor meer hormonaal evenwicht zorgt. En ik merk verschil; ik word ’s ochtends niet meer zo gebroken wakker, het wazige gevoel in mijn hoofd is weg getrokken en ik voel me veel energieker en zit lekkerder in mijn vel. Wat ook een super fijn en onverwacht voordeel is, is dat het ‘gammele’, beetje duizelige gevoel dat ik mijn hele leven tijdens mijn menstruatie had, verdwenen is. En ik ben ook een stuk gezelliger voor anderen, is mij door mijn lief verteld. 😉

Tips tegen oververmoeidheid - Hoe ik het van mijn moeheid won!

Gezondere lifestyle

Mijn lifestyle liet ook wel wat te wensen over. Door de drukte, sneuvelde mijn uurtje sporten steeds als eerste en werkte ik soms tot diep in de nacht door met een reep chocola naast me als energie voorziening. Dat is nu heel anders. Ik heb in boksen een sport gevonden die ik te leuk vind om te laten schieten. En we hebben sinds twee maanden een geweldig hondje; Lizzo. Zij dwingt me om regelmatig achter mijn computer scherm vandaan te komen om een wandeling te maken. En juist die kleine breaks zorgen voor veel meer focus en een effectievere werktijd. Gezond eten deed ik al, alleen sla ik nu geen tussendoortje meer over en probeer wat minder te snaaien. Suiker helemaal bannen lijkt me ideaal, maar tegelijkertijd nog iets té lastig.

‘Lees ook: Thuis sporten – 5 Effectieve work out oefeningen die je kunt doen in je eigen tijd.’

Minder mobiel, social media & nieuws

Wat mij tot slot ook heel erg heeft geholpen, is het opzij leggen van mijn mobiel tijdens het werk en ’s avonds na negen uur. Sowieso omdat mijn werk zich grotendeels online afspeelt en het zo heel verleidelijk is om aan het werk te blijven. Maar ook omdat ik vaak zodanig in social media of het nieuws gezogen werd dat ik van pagina naar pagina doorklikte en me uren later en een vol hoofd verder realiseerde dat ik mijn tijd en energie verspild had aan dingen die totaal niet belangrijk zijn. Een mobieltje is echt verslavend. Dus de laatste van mijn tips tegen oververmoeidheid is; verspil je energie niet aan die onzin.

Een kostbare les

De hele periode van mijn oververmoeidheid was confronterend, maar ook een kostbare les dat ik mezelf niet meer uit het oog moet verliezen. Er zijn nog steeds ups & downs – dat is nu eenmaal het leven – maar zo ver als toen laat ik het nooit meer komen.

En hoe zit dat met jou? Ben jij ook wel eens zo geconfronteerd met jezelf? En wat doe jij om het vol te houden? Als jullie nog fijne tips hebben tegen oververmoeidheid, deel die dan ook vooral door een reactie achter te laten onder dit blog.

Tips tegen oververmoeidheid - Hoe ik het van mijn moeheid won!
Deze blogpost is een betaalde samenwerking.
Spelling oefenen - Zo oefent je kind de lesstof van school thuis op een leuke & leerzame manier
Slaaptips - 10 Tips om lekker in slaap te vallen & voor een goede nachtrust

Dit vind je misschien ook leuk

2 Reacties

  • Reply Stephanie 18 februari 2020 at 11:25 pm

    Knap van je en wat fijn dat je je nu zo goed voelt. Ik hoop dat het blijvend is of dat je iig makkelijker uit die vicieuze cirkel kan stappen als je weer dreigt terug te gaan in je oude patroon. Die pillen.. hoe lang ben je van plan die te gaan slikken?

    En wat ik lees is zo herkenbaar. #teamperfectionist #teamaltijdmoe

  • Reply Karen 19 februari 2020 at 12:24 pm

    Hier ook #teamperfect. Ik.lig nu letterlijk al drie weken strijk door een longontsteking. Steeds blijven doorgaan en nu zegt mijn lichaam zelf stop. Voor het eerst heb ik nu naar mijn lichaam moeten luisteren… Nog nooit zo moe en brak gevoeld. Ik heb mij voorgenomen dat ik meer uit handen moet geven, ‘goed’ ook genoeg is maaaaar dat is zo moeilijk… Eerste voornemen is te gaan wandelen en opbouwen om daarna wat te gaan lopen als ontspanning.

  • Laat een reactie achter