“Mama, ik ben een maan!” zegt Finn als hij uit school komt. Er gaat ergens in de verte een belletje rinkelen. Zijn juf heeft op de info avond aan het begin van het schooljaar verteld dat er in groep 3 gewerkt wordt met de methode Veilig Leren Lezen. En daar heeft dat maan zijn iets mee te maken. Was dat nou goed of slecht?
Leren lezen en schrijven in groep 3
Als je kind in groep 3 komt, dan breekt er een volledig nieuwe fase aan. Het spelen bij de kleuters is voorbij, vanaf nu moet er keihard gewerkt worden. “Groep is een lange treinrit zonder stops”, zo omschreef Finn zijn nieuwe juf het. Het klonk alsof ze zelfs een beetje medelijden had met haar leerlingen. Om de dag wordt er een nieuwe letter geleerd, die de dag erna herhaald wordt. En zo leren de leerlingen in rap tempo lezen en schrijven. Waar ze in groep 1 en 2 dagelijks twee uur buiten konden spelen, is dat nu slechts een half uur. Vooral voor kinderen die moeite hebben met lang stil zitten, is groep 3 een pittige kluif.
‘Lees ook: Het 10 minuten gesprek – Wat wordt er besproken & hoe haal je er het meeste uit?‘
Zon, maan, ster en raket
Net zoals op de meeste basisscholen in Nederland leert Finn lezen met de methode Veilig Leren Lezen van uitgeverij Zwijsen. Deze komt heel goed tegemoet aan de verschillende niveaus van de leerlingen in groep 3. Want terwijl de ene groep 3’er al zelfstandig een boekje leest, heeft de ander nog moeite met letters. Daarom werkt Veilig Leren Lezen met vier verschillende leesles methodes: Zon, maan, ster en raket. Finn is dus een maan.
Maan
De maan groep is in de meeste klassen het grootste. Dit zijn de kinderen die zogezegd op schema zijn. Ze kennen de meeste letters en kunnen hakken en plakken. Zij volgen de methode op de gebruikelijke manier.
Zon
Kinderen die al kunnen lezen als ze naar groep 3 gaan, werken met de zon methode. Ze moeten minimaal 20 woorden goed kunnen lezen in 1 minuut. En ze hebben een goede concentratie en kunnen zelfstandig werken. Ze doen wel mee aan de verhalen en taaloefeningen met de rest van de klas. Maar lezen en leren spellen doen ze op hun eigen niveau. Vaak bij elkaar aan een aparte tafel.
Ster
Kinderen die een kleine taalachterstand hebben, werken volgens de ster methode. Ze kennen nog niet veel letters, hebben moeite met hakken en plakken en nog geen interesse in het leren lezen. Om ervoor te zorgen dat ze de rest van de klas kunnen bijbenen, krijgen ze extra aandacht van de juf of meester in een klein groepje.
Raket
Voor kinderen die het leren lezen erg makkelijk oppakken maar voor wie ‘zon’ nog net iets te hoog gegrepen is, is er de raket methode. Zij krijgen extra uitdaging om hun leesontwikkeling zelfstandig te versnellen. Ik weet niet of deze vierde aanpak van Veilig Leren Lezen op iedere school gebruikt wordt. Bij Finn op school is hier namelijk nooit over gesproken.
‘Lees ook: Vraag maar! Een spel dat leidt tot heerlijke gesprekken met je kind.’
Kinderen indelen in hokjes; is dat verstandig?
Vlak voor de herfstvakantie heeft de juf van Finn de kinderen ingedeeld in de verschillende leesniveaus. Toen ik er voor het eerst over hoorde, vroeg ik me af of het wel de juiste manier is om zo op iedere leerling een etiket te plakken. Ook al zijn het alle vier termen zonder waarde-oordeel; een ster straalt immers minstens zo mooi als de zon. Maar kinderen hebben feilloos door waar ze allemaal voor staan. En leidt dat niet tot pestgedrag? “Ik ben een zo-hón, jij maar een sterretje!” Of verdrietige kinderen omdat ze minder goed presteren dan hun vriendjes? Het leven is al zo’n prestatie ratrace. Moeten we daar op de basisschool al mee beginnen?
Maar na er even over nagedacht te hebben, denk ik dat Veilig Leren Lezen de ratrace of pesten niet perse meer in de hand werkt. Vroeger op school werkten we niet met termen, maar toch wist ik precies wie de betere leerlingen in de klas waren en wie er onderaan de ranglijst bungelden. De één is nu eenmaal beter in lezen en de ander blinkt weer uit in rekenen of kan waanzinnig goed tekenen. En het is aan ons als ouders en aan de leerkracht om de kinderen te leren dat iedereen zijn sterke en minder sterke kanten heeft. En ze leren omgaan met de verschillen. School is geen wedstijdje. Daarnaast is het fijn dat de leerkrachten met deze methode in staat zijn om op zoveel verschillende niveaus les te geven. Geen verveling meer voor de snelle leerling en voor de langzame leerling is meer aandacht.
Wat Finn ervan vindt
Ik vraag aan Finn wat hij ervan vindt dat hij een maan is. “Oh, gewoon”, zegt hij. “Bijna iedereen is een maan. Alleen sommigen zijn een zonnetje, omdat ze al heel snel kunnen lezen. Echt héél snel hé. Zo; BOMEN!”, legt mijn zoon uit terwijl hij het woord als een razende sneltrein uitspreekt. Hij denkt dat iedereen aan het einde van het jaar wel een zonnetje zal zijn, zegt hij. “Want dan hebben we allemaal heel veel geoefend.” En zo simpel is het natuurlijk ook gewoon. Aan het einde van groep 3 kunnen alle kinderen – zon, maan, ster of raket – lezen en schrijven. Vaak ben je als ouder gevoeliger voor de prestaties van je kind dan dat ze het zelf zijn.
Wat vind jij van de Veilig Leren Lezen methode?
Hoe krijgt jouw kind lees- en schrijfonderwijs op school? En wordt er ook gewerkt met de Veilig Leren Lezen methode? Dan ben ik erg benieuwd wat jij ervan vindt. En ook hoe je kind hierop reageert. Een reactie kun je achterlaten in de comments hieronder!
Geen reacties