Is jouw kind toe aan een mobiele telefoon? Maar weet je niet zo goed welk telefoonabonnement daar het beste bij past? Dan helpen wij je op weg met deze tips! Zo kies jij een geschikt mobiel abonnement voor je kind, dat niet te duur is en waarbij je aan het einde van de maand niet een peperdure rekening gepresenteerd krijgt, met onverwachte extra kosten.
Welke mobiele abonnement is het beste voor kinderen?
#1 Abonnement of prepaid?
Ga je voor een prepaid toestel met beltegoed of kies je voor een mobiel abonnement? Een prepaid simkaart is een goede keuze voor jonge kinderen die nog niet enorm veel met hun telefoontje doen. Het is dé manier om hoge kosten te voorkomen. En je kind leert erdoor dat ieder belletje, WhatsApp bericht en bekeken video geld kost. Een mooi stukje bewustwording voordat kinderen een echt mobiele abonnement krijgen. Het nadeel van prepaid is dat de tarieven hoog zijn in vergelijking met een abonnement. Dus als je kind de telefoon voor meer gaat gebruiken dan alleen een belletje of berichtje, dan ben je beter af met een abonnement. Als je al een toestel hebt, dan kies je voor sim only en anders voor een abonnement met toestel, waarbij je het toestel maandelijks afbetaalt. Houd er wel rekening mee dat kinderen tot 18 jaar zelf geen mobiele abonnement mogen afsluiten en het dus op jouw naam komt te staan.
Wat voor telefoon is het meest geschikt voor kids?
Is je kind een newbie op telefoongebied? Kies dan niet gelijk voor de duurste smartphone. De Consumentenbond geeft tips voor het kiezen van de juiste telefoon.
#2 Het beste mobiele abonnement kiezen voor kinderen
De meeste providers spelen goed in op de jongere doelgroep en hebben abonnementen of zelfs speciale kinderabonnementen met handige tools om onverwachte hoge kosten te voorkomen. Let bij het afsluiten van het abonnement op de volgende dingen:
- Combinatie voordeel – Je hebt natuurlijk zelf ook een telefoon abonnement. En als je voor je kind dezelfde provider kiest, krijg je vaak extra voordelen en korting. Check dat dus eerst even!
- Kosten buiten de bundel – Als je bundel op is, kun je vaak nog wel blijven bellen en internetten. Maar providers brengen die extra minuten en MB’s natuurlijk wel in rekening. Met kinderen die graag op YouTube, TikTok en Snapchat zitten, kan dit aardig oplopen. Dus let goed op wat de bel- en datakosten buiten de bundel om zijn. En kijk of je bellen en internetten buiten de bundel kunt uitsluiten. Er zijn ook providers waarbij de snelheid van het internet omlaag gaat als de bundel op is, zónder extra kosten. Zo is een video kijken niet leuk meer, maar kan je kind jou nog wel een WhatsApp bericht sturen. Ook handig!
- Limiet instellen – Om onverwacht hoge belkosten te voorkomen, kun je het beste kiezen voor een provider waarbij je een limiet voor het abonnement kunt instellen. Niet bellen of internetten buiten de bundel, of bellen en internetten buiten de bundel tot een maximum bedrag. Er zijn ook speciale kinderabonnementen waarbij het nummer van de ouders – ondanks een limiet of verbruikte bundel – nog wel gebeld kan worden. Erg fijn!
- Verbruik bekijken – Het is goed om inzicht te hebben in het verbruik van je kind. De meeste providers sturen een berichtje als de bundel bijna of helemaal op is, maar die komt op de telefoon van je kind terecht. Dus zorg voor een abonnement waarbij je zelf ook het verbruik in de gaten kunt houden, via de website of de app van de provider.
- Bundel aanpassen – Kinderen worden ouder en dus verandert hun telefoon behoefte. Als ze naar de middelbare school gaan, zullen ze bijvoorbeeld meer gebruik gaan maken van hun mobiel. En buiten de bundel bellen en internetten is duur. Dus het is tot slot fijn als je het mobiele abonnement van kinderen tussentijds kunt aanpassen.
‘Lees ook: Checklist: Is mijn kind klaar voor een mobiele telefoon?‘
#3 Welke bundel?
En dan tot slot de bundel. Hoeveel belminuten en internet GB’s heeft een kind nodig? Kinderen bellen of sms’en tegenwoordig niet veel meer. Alle communicatie gaat via WhatsApp of andere apps. Dus 100 tot 200 belminuten voor een kind is ruim voldoende. En qua data kun je beginnen met 1 of 2 GB. Mobiele abonnementen met kleine bel- en internetbundels voor kinderen zijn er al vanaf ongeveer €7 per maand. Voor dat bedrag krijg je vaak zo’n 200 belminuten en minstens 2 GB. Bij de meeste providers kun je de bundels tijdens de loop van je abonnement altijd omhoog bijstellen. Dus kies eerder te weinig dan teveel en ga eerst eens rustig bekijken wat je kind maandelijks ongeveer verbruikt.
Dit zijn onze tips, we hopen dat je er wat aan hebt bij het afsluiten van een mobiele abonnement voor je kind. En heb je zelf nog tips of wil je met ons delen voor welke bundel jij hebt gekozen en waarom? Laat het ons dan vooral weten door een reactie achter te laten onder dit blog!
Geen reacties