Welke thee is gezond? | Check hier welke thee waar goed voor is!

2 maart 2021
Welke thee is gezond? | Check hier welke thee waar goed voor is!

Thee is na water het meest gedronken drankje ter wereld. En al die theeleuten hebben groot gelijk. Thee drinken is namelijk super gezond! Het drankje bevat nul calorieën, is een goede dorstlesser en barst bovendien van de gezonde eigenschappen. Maar welke thee is nu eigenlijk gezond? En welke thee is waar goed voor? Dat hebben wij allemaal voor je op een rij gezet!

Niet alle thee is écht thee

Allereerst even een onduidelijkheid uit de wereld helpen. Niet alle theesoorten die je in het schap van de supermarkt of op de kaart van een restaurant vindt, zijn écht thee. Alleen de drankjes die getrokken worden van bladeren van de theeplant Camellia sinensis mogen zich officieel zo noemen. Zwarte thee, groene thee, gele thee en witte thee komen van deze plant. Alle kruidenthee daarentegen komt niet van de theeplant en is dus eigenlijk ‘slechts’ een aftreksel van gedroogde planten of vruchten, of mengsels van kruiden, bloemen en specerijen. Infusies worden ze ook wel genoemd. Denk bijvoorbeeld aan muntthee, gemberthee, rooibosthee of kamillethee. Maar omdat deze infusies op dezelfde manier klaargemaakt worden als echte thee – namelijk door ze te overgieten met heet water – en ook barsten van de gezonde eigenschappen, hebben we het in dit artikel zowel over thee als kruidenthee.

‘Lees ook: Drink jij voldoende? Dit zijn dé symptomen die aantonen dat je te weinig water drinkt.’

Waarom is thee gezond?

Thee drinken heeft verschillende positieve effecten op de gezondheid. Allereerst helpt het natuurlijk om voldoende vocht binnen te krijgen en bevat het – mits je het zonder suiker drinkt – geen calorieën. Thee past dus goed in een gezond eetpatroon. Maar daarnaast heeft wetenschappelijk onderzoek uitgewezen dat het drinken van echte thee ook de bloeddruk verlaagt, het risico op diabetes type 2 verlaagt en de kans op een beroerte verkleint, omdat het o.a. veel antioxidanten bevat. En het drinken van groene thee zou bovendien het cholesterol kunnen verlagen.

Hoeveel thee is goed voor je?

Het advies van het Voedingscentrum is voor volwassenen om 3 koppen thee per dag te drinken. Voor kinderen tot en met 13 jaar is dat 1 à 2 koppen. Er kunnen namelijk kleine hoeveelheden plantengifstoffen in voorkomen door de vervuiling tijdens het oogsten. Daarnaast zit er in thee ook cafeïne, wat vaker theïne genoemd wordt. Niet extreem veel; 30 milligram per 125 milliliter, terwijl gezonde volwassenen per dag 400 milligram cafeïne mogen innemen. Maar voor kinderen en zwangere vrouwen gelden lagere hoeveelheden.

Kruidenthee bevat geen cafeïne, maar ook daarvan kun je sommige soorten beter niet de hele dag door drinken. Kruidenthee’s zoals zoethoutthee of sterrenmix kunnen bijvoorbeeld de bloeddruk verhogen. En in venkel-en anijsthee zitten ook bepaalde plantengifstoffen. Drink deze theesoorten daarom niet te veel of lang achter elkaar. En wissel thee af met andere gezonde dranken, zoals water of water met een smaakje.

Welke thee is gezond? | Check hier welke thee waar goed voor is!

Welke thee is waar goed voor?

Witte thee – Witte thee is misschien wel de gezondste échte thee. Hij is het minst bewerkt en bevat daarom de meeste antioxidanten. Die zijn goed voor het immuunsysteem en gaan ook de strijd met ziekteverwekkers aan. Daarnaast bevat witte thee de minste cafeïne – 5 à 10 milligram per kop – maar weer veel fluoride wat ervoor zorgt dat je botten en gebit sterk en gezond blijven. En deze thee is bovendien erg toegankelijk, omdat de smaak veel zachter en subtieler is dan zwarte of groene thee.

Groene thee – Groene thee houdt de bloedsuikerspiegel laag en je cholesterolgehalte op peil. En net zoals witte thee bevat het ook veel antioxidanten waardoor het goed is voor je immuunsysteem en strijdt met ziekteverwekkers. Tip: zet groene thee van water dat al een paar minuten van de kook af is, anders smaakt het bitter.

Muntthee – Het is ook gezond om thee met munt te drinken. De sterke muntsmaak zorgt ervoor dat je eetlust wordt onderdrukt en heeft dus indirect effect op je lijn. En ook is uit onderzoek gebleken dat muntthee een helende werking heeft bij hoofdpijn en goed is voor maag en darmen.

Gemberthee – Gember is een bommetje vol antioxidanten, vitamines en mineralen. Het versterkt het immuunsysteem, heeft een kalmerende werking op de maag, vermindert stress, verbetert de doorbloeding en verlicht pijnlijke spieren. Daarnaast helpt het je gehemelte reinigen, waardoor het zorgt voor een frisse adem. En ook kan het drinken van gemberthee je helpen bij het verliezen van gewicht, want gember versnelt de spijsvertering.

Kamillethee – Ook kamille thee zit bomvol gezonde antioxidanten. De kruiden bevorderen de spijsvertering en kunnen dus helpen bij het kalmeren van maag en darmen als je buikkrampen hebt. Daarnaast is kamille een rustgevend middel wat kan helpen om te ontspannen, dus ideaal voor het slapen gaan of bij stress. En tot slot werkt het ontstekingsremmend, pijn verminderend en ontsmettend en is dus een soort kruidenaspirine. Fijn bij griep en zweertjes in de mond.

‘Lees ook: Gezond broodbeleg: 10x inspiratie voor een gezonde boterham.’

Rooibos thee – Rooibos zit boordevol mineralen en antioxidanten, waarvan sommigen alleen in rooibos voorkomen. Ze helpen tegen verschillende kwalen, zoals hooikoorts, astma en maagklachten. En door het rustgevende effect is het ook nog eens een goede slaapthee. Daarnaast bevat rooibos stofjes die een ontstekingsremmende werking hebben.

Citroenmelisse thee – Citroenmelisse is een kruid dat al eeuwenlang gebruikt wordt om verdriet, rouw, nervositeit en spanningen te helpen verzachten. Het kruid beschermt de grote hersenen die betrokken zijn bij emoties tegen overdreven prikkels, zoals angst. Ook draagt het bij aan een goede nachtrust. Vanwege de ontspannende werking heeft citroenmelisse bovendien een verlichtende werking bij maag- en darmklachten en menstruatiekramp. En het stimuleert de milt, waardoor die nog beter in staat is om onze afvalstoffen te verwijderen en afweerstoffen te maken tegen bacteriën.

Hibiscus thee – Hibiscusthee is wat minder bekend, maar is absoluut ook een gezonde thee om te drinken. Het heeft een rozerode kleur en een frisse zurige smaak. En ook hibiscusthee zit vol met krachtige antioxidanten. Één van de meest indrukwekkende en bekendste voordelen is dat het de bloeddruk kan verlagen. Daarnaast heeft onderzoek aangetoond dat het gewichtsverlies kan ondersteunen en zelfs kanker en bacteriële infecties kan bestrijden. Naar dat laatste moet nog wel meer onderzoek gedaan worden.

Welke thee is minder gezond?

Tot slot zijn er nog een aantal thee soorten die minder gezond voor je zijn of waar je mee moet oppassen. Zoals bijvoorbeeld chai latte’s. Hoewel de meesten heel gezond lijken, zitten veel soorten boordevol suiker. En hetzelfde geldt vaak ook voor ice tea. En heb je last van allergieën? Kijk dan ook even goed naar de ingrediënten. Veel kruidentheeën bevatten namelijk soorten fruit, kruiden, specerijen en bloemen waar sommige mensen allergisch voor zijn. Kortom; check altijd even de verpakking.

Ben jij een echte theeliefhebber? En welke thee drink jij het liefste? Mocht je het leuk vinden om heerlijke nieuwe theesoorten te ontdekken, kijk dan eens op de website van tastea. Met de code ladylemonade krijg je 15% korting op de aanschaf van tastea-thee!

Welke thee is gezond? | Check hier welke thee waar goed voor is!
Pokémon traktatie | Pikachu's maken met snoep én een uitdeelcadeautje
Kinderen en social media | 10 Tips om ze er veilig mee om te leren gaan

Dit vind je misschien ook leuk

Geen reacties

Laat een reactie achter