Met een peuter de wereld rond – De Filipijnen II

14 maart 2017

Ons verblijf in El Nido sluit ik af met duiken. Heel vroeg in de ochtend scoor ik een broodje en cappuccino op straat en loop daarmee naar de duikschool. Het straatleven is leuk hier, een relaxt sfeertje hangt er in dit stadje. Ik maak kennis met de andere duikers en ga zitten met mijn ontbijtje voor de briefing van onze divemaster, een vriendelijke rustige man. Het beloofd een leuke dag te gaan worden, de sfeer onderling is meteen leuk en het weer is perfect. De lucht is strak blauw met flink veel zon, niet onbelangrijk voor het zicht onder water. Na de briefing stappen we op de boot die al helemaal bepakt voor ons klaar ligt, dus geen gesjouw voor de duikers. Lekker luxe. We gaan vandaag totaal drie duiken maken op verschillende plekken.

Duiken in El Nido

De onderwaterwereld in El Nido is heel mooi, met name de duik die we maken bij het Miniloc eiland. Daar is het koraal echt schitterend, de hele bodem is bedekt met verschillende soorten. Het lijkt of ze ons in het aquarium bij de chinees hebben laten zakken, zoveel verschillende soorten vis in allerlei kleuren zwemmen er om ons heen. Ook zien we twee schildpadden die zich niet laten wegjagen door een paar nieuwsgierige duikers, waardoor we op ons gemak foto’s kunnen maken. We zwemmen dwars door grote scholen tonijn en makreel. “Excellente” zegt mijn Chileense buddy als hij zichzelf na onze eerste duik het trapje van de boot ophijst. Hij is kort van stof vanwege zijn gebrekkige Engels maar meer woorden zijn er ook niet nodig, de onderwaterwereld van Palawan is echt prachtig! Een heerlijke dag. Rond vier uur in de middag komen we weer aan land en daar wachten Rosa en Florian mij op, ze zijn aan het spelen op het strand voor ons hutje waar wij vlakbij aanmeren.  wereldreis; reis; reizen; reizen met kinderen; reis met kind; peuter; vakantie; travel; travel with kids; filipines; filipijnen; boot; eiland; palawan; El Nido; The Big Lagoon; Bacuit archipel; jonge kinderen; kleine kinderen; ervaring; tips; strand; zee; coron town; coron island; duiken; wrakduik; wrakduiken; apo reef; apo reef national park; Busuanga Island; Calamian Group of Islands; coron; cebu

We pakken aan het einde van de middag alvast onze spullen – voordat het donker wordt, omdat de elektriciteit hier namelijk gemiddeld drie keer per dag uitvalt en zonder licht is het een onhandig klus – om zo de volgende dag voordat de zon op komt meteen te kunnen vertrekken naar Coron.

Coron

Rosa springt uit haar bedje als om vijf uur onze wekker gaat, zij heeft blijkbaar genoeg geslapen en is klaar voor een volgend avontuur. Een tricycle brengt ons naar de haven. We hebben tickets voor de snelle ferry, die ons in tweeënhalf uur naar onze volgende bestemming zal brengen. Uiteindelijk worden dat er meer dan drie, het weer slaat namelijk om wanneer we op zee zitten. Er is veel wind en de zee wordt erg ruw. Onze grote dichte speedboot klapt op het water door de golven. Veel mensen zijn ziek en zo ook Rosa, mijn maag vindt het ook geen pretje. We zijn opgelucht wanneer we er eindelijk zijn. Gelukkig zijn Filipino’s ervaren schippers, ze kunnen goed varen met zulke weersomstandigheden.

Ons hotel in Coron Town ligt direct naast de haven waar we aanmeren. Het is een leuk hotel met een grote gezamenlijke ruimte gebouwd van hout boven het water. Rosa heeft meteen een vriendinnetje gevonden, de dochter van de eigenaresse haalt bij het zien van Rosa direct al haar speelgoed uit de kast en de twee meisjes beginnen meteen met spelen nog voordat wij de kamersleutel hebben. Ik ben blij, dit is wat Rosa namelijk soms mist tijdens onze reis.

Eiland hoppen, snorkelen en duiken

Coron Town is de grootste en belangrijkste plaats gelegen op Busuanga IslandCoron Island ligt vlak bij het stadje en biedt goede mogelijkheden voor eiland hoppen, snorkelen en duiken. Beide eilanden maken deel uit van de Calamian Group of Islands, een eilandengroep van circa 100 eilanden die samen het noordoostelijke deel van de provincie Palawan vormen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is er in Coron een Japanse vloot tot zinken gebracht door de Amerikanen. Er zijn tenminste tien van die schepen vergaan en daardoor ligt het gebied vol met scheepswrakken, waardoor Coron ook erg populair is om te wrakduiken. Ze liggen op een perfecte diepte om te duiken en op sommige plekken kun je zelfs met je snorkel naar de wrakken een snoekduik maken.

Coron blijkt nog mooier dan El Nido. Dat hadden we niet durven dromen. We laten ons van eiland naar eiland hoppen met een bangka, met deze houten boot bezoeken we de volgende dag ook Coron Island. Een schitterend eiland dat vooral bekend is om de twee meren: Lake Kayangan en Lake Barracuda. Wij bezoeken de eerste, waarbij we na een steil klimmetje aan de ene kant van de berg een heel mooi uitzicht op een baai hebben en aan de andere kant beneden het meer zien.

De omgeving is zo onvoorstelbaar mooi hier! We zwemmen in het smaragd heldere water van het meer, tussen de vissen. Rosa vindt het geweldig en probeert tijdens het zwemmen met haar kleine handjes de vissen te vangen.

De andere eilanden die we in Coron aanmeren zouden één voor één op de cover van een reismagazine kunnen: Stranden met wit schelpenzand, azuurblauw water en palmbomen. De eilanden zijn alleen niet ‘verlaten’; door de enorme toeristenstroom die er dagelijks op deze onbewoonde eilanden afkomt, zijn deze mooie plekjes niet zo idyllisch als het doet lijken op de prachtige foto’s die we maken. Maar wij genieten, ondanks dat.

Wrakduiken

Helaas moet Florian het (wrak-)duiken in Coron aan zich voorbij laten gaan. Hij voelt zich niet fit genoeg om een diepe duik te maken. Helaas. Terwijl hij een dagje met Rosa is, laat ik me vroeg in de ochtend door een tricycle (een zijspan met een motor) naar de duikschool brengen. Daar aangekomen zoek ik samen met de divemaster mijn materiaal bij elkaar en neem even de tijd voor het papierwerk: Een uitgebreide vragenlijst die ik met aandacht doorlees en daarnaast een verklaring dat het duiken op eigen risico is etcetera. Op zich allemaal vrij standaard, maar bij deze duik ben ik me er iets meer bewust van. Het is namelijk een diepe duik en we gaan de wrakken helemaal in waarbij je jezelf gecontroleerd door alle gaten en ruimtes van het schip moet kunnen bewegen. Ik ben blij dat ik in El Nido een paar fijne duiken heb gemaakt, waardoor ik me wat zekerder voel. Maar toch gaat dit een van mijn spannendste duiken zijn. Hopelijk krijg ik geen last van claustrofobie.

Spannende duik

We worden opgehaald met een Jeepney (een soort verlengde jeep die als een lappendeken van blik aan elkaar gelast is, gespoten in allerlei gezellige kleuren). Ik neem plaats op het bankje naast de anders duikers die niet gespannen lijken te zijn. Op de boot krijgen we de briefing. Er staat een sterkte stroming dus duiken we de eerste twintig meter aan een touw naar beneden. Aan de hand van een 3D tekening laat onze divemaster zien welke route we in de schepen afleggen en hij legt uit welke geluiden hij maakt of welke tekens hij gebruikt als we bijvoorbeeld bij de motor zijn en de machinekamer. We gaan in groepjes van vier; de divemaster voorop, dan ik en mijn buddy en een divemaster achter ons die het viertal sluit. We krijgen een zaklamp mee om wat meer te kunnen zien in de donkere delen. De zenuwen gieren door mijn lijf, hang asjeblieft die set op mijn rug en laten we gaan.

We zakken af aan het touw, de stroming is inderdaad sterk maar wordt minder als we bij het enorme wrak komen. Door een gat van 1,5 meter doorsnee laten we ons één voor één in het schip zakken. Langzaam zakt de spanning een beetje weg, maar ik hou mijn luchtverbruik voor alle zekerheid goed in de gaten. Af en toe bekruipt me een angstig gevoel als ‘Wat als we verdwalen in het schip en dat gat niet meer vinden? Of wat als ik ze kwijt raak?’, maar die gedachten die stop ik heel snel weg. Uiteindelijk wordt het een super gave duik. Het heeft iets mysterieus om in de donkere wrakken rond te neuzen met ons zaklampje. We komen boven water en mijn divemaster complimenteert me over mijn wijze van duiken, volgens mij had hij wel door dat ik wat gespannen was voor de duik. Dit geeft me extra vertrouwen, waardoor de tweede duik op een ander wrak relaxter is voor mij. De derde duik slaan we over. Het is een gewone duik, maar er staat zoveel stroming dat het zicht waarschijnlijk slecht is en eerlijk gezegd ben ik ook wel moe. Dus de koelbox gaat open en iedereen krijgt een biertje. We varen in een paar uurtjes terug naar Coron Town. Een onrustig tochtje want het water is behoorlijk wild en het begint wat te regenen. Maar wauw wat een gave dag!

Leuke ontmoeting

Tijdens een van onze eilanden tripjes ontmoeten we twee leuke meiden uit Manilla, de hoofdstad van de Filipijnen. De laatste avond in Coron spreken we af voor een biertje, Florian slaat een keertje over. Na deze gezellige avond zitten mijn ‘notities’ vol leuke tips voor onze volgende bestemmingen. Ik bedank ze voor de gezelligheid en de adviezen. Hopelijk zien we elkaar op het einde van onze reis nog in Manilla, maar eerst gaan wij nieuwe avonturen beleven in Cebu.

Groot contrast

Fijne dagen vliegen voorbij in Coron. Als afsluiting geniet ik nog van een uitgebreide massage in een prachtige spa en breng een bezoek aan een dorpje op loopafstand van ons verblijf om zo de lokale bevolking te ontmoeten. Ik verbaas me over de erbarmelijke omstandigheden waarin zij leven in deze ogenschijnlijke welvarende (voor Filipijnse begrippen) stad.

Hutjes gebouwd op palen. Over wankele planken wandel ik op 2 meter hoogte met een paar enthousiaste kinderen mee naar hun huisje. Het afval en de riolering liggen onder de hutjes. De kinderen rennen over de planken en lijken iedere losse plank en ieder gat te kennen. Stapje voor stapje probeer ik ze bij te houden. De mooie, blije kinderen willen allemaal op de foto. Nee, daarvoor wordt geen geld gevraagd, ze vinden mijn bezoek gewoon leuk en dat laat ik graag zo.

Apo Reef National Park

Tijdens ons verblijf in Coron probeer ik een manier te vinden om te duiken op één van ‘s werelds mooiste duikplekken: Apo Reef National Park. Apo Reef is met een oppervlakte van 34 km2 het op één na grootste aaneengesloten koraalrif ter wereld. In 2007 is het park aangedragen bij UNESCO als werelderfgoed en sindsdien is de visserij ook verbannen.  Helaas moet ik me erbij neerleggen dat deze duikstek op mijn wensenlijstje zal blijven staan. Het blijkt een te grote onderneming om op deze afgelegen plek te komen, die uitstap duurt minimaal drie dagen en is afhankelijk van de weersvoorspelling. De aantal duikers per dag zijn gelimiteerd, dus over permissie en kosten nog niet eens gesproken.

Verdrietig afscheid

We zwaaien na een kleine week uit bij ons fijne verblijf. Rosa huilt dikke tranen bij het afscheid nemen van haar vriendinnetje. Het meisje heeft zelfs een dagje van school mogen thuis blijven om met Rosa te spelen. Ze knuffelen elkaar en dan lopen we met een huilende Rosa naar de haven. Nadat we zijn ingecheckt komt haar vriendinnetje nog snel even langs, een laatste knuffel voordat onze boot vertrekt. Aandoenlijk. Daaaaaááág Jessica!! Bye Bye

Rond vieren in de middag vaart het grote cruiseschip 2GO met ons naar Manilla. Een trip die de hele nacht gaat duren, we slapen aan boord. Vanuit Manilla (de hoofdstad) hebben we een vlucht naar Cebu, een andere provincie in de Filipijnen. Daarover meer in mijn volgende blog.

Heb je de eerdere avonturen van Servia, Florian & Rosa gemist? Je kunt hun vorige blogs hier terug lezen! En voor meer foto’s van de wereldreis volg je ze op hun Facebook pagina Part of your world.

Het Heijderbos: een heerlijk weekendje weg met de kinderen
Fiss: Dé wintersport vakantie met kleine kinderen

Dit vind je misschien ook leuk